Vanaf 1 januari 2015 hebben mensen die een beroep doen op de Wet Langdurige Zorg (Wlz) recht op onafhankelijke cliëntondersteuning. Zorgkantoren moeten cliënten hierop wijzen en cliëntondersteuning faciliteren. Zie artikel 4.2.1 en artikel 8.1.1 van de Wlz. In principe dient deze cliëntondersteuning onafhankelijk te zijn. Dus niet de belangen van zorgaanbieder of het zorgkantoor te dienen, maar gericht te zijn op het helpen van de cliënt.
Wat is onafhankelijke cliëntondersteuning
Onafhankelijke cliëntondersteuning is bijvoorbeeld informatie, advies, algemene ondersteuning en/of zorgbemiddeling. Met die ondersteuning kan je je beter voorbereiden op het aanvragen van zorg. Ook kan de cliëntondersteuner naar andere vormen van hulp verwijzen of de cliënt helpen de Wlz-zorg op deze aspecten af te stemmen. Bijvoorbeeld als er behoefte is aan hulp bij schulden of hulp bij het zoeken naar werk.
Voorbeelden van onafhankelijke cliëntondersteuning
- Ondersteunen bij het opstellen van een persoonlijk plan voor Volledig Pakket Thuis (VPT), Modulair Pakket Thuis (MPT) en Persoonsgebonden Budget (pgb).
- Bemiddeling bij verkeerde, te weinig of te weinig samenhangende zorg door de zorgverlener wanneer n een verzekerde die voor zorg in een instelling of voor een VPT, MPT en PGB heeft gekozen, en de cliënt en de zorgaanbieder hier niet zelf uitkomen, levert, dan wel de bepalingen over de zorgplanbespreking en het zorgplan niet nakomt.
- ondersteuning bij het opstellen, evalueren en bijstellen van het zorgplan en bij de zorgplanbesprekingen.
- adviseren en assisteren bij het bemiddelen naar een geschikte (gecontracteerde) zorgaanbieder.
- verstrekken van informatie over het zorgaanbod en leveringsvormen.
Wie geeft cliëntondersteuning
Cliëntondersteuning kan op drie manieren worden gegeven:
- door het zorgkantoor zelf
- door een onafhankelijke organisatie die geen belangen heeft bij de zorgaanbieder noch bij het zorgkantoor.
- door de aanbieder van zorg (in natura). De zorgaanbieder heeft informatie-, ondersteuning- en begeleidingstaken die zijn vastgelegd in de contracten tussen zorgkantoor en aanbieder en/of zijn gebaseerd op wet- en regelgeving. Een grote ondersteuningstaak heeft de zorgaanbieder bijvoorbeeld bij het opstellen en bespreken van het zorgplan.
Het recht op onafhankelijke cliëntondersteuning betekent niet dat de Wlz-uitvoerders of de zorgkantoren moeten stoppen met het zelf verlenen van informatie, advies, algemene ondersteuning. De cliënt kan zelf kiezen voor ondersteuning door het zorgkantoor óf voor ondersteuning door een andere partij.
Wie kan gebruik maken van onafhankelijke cliëntondersteuning
Cliënten met een Wlz-indicatie voor verpleging en verzorging (VV), Gehandicaptenzorg (GZ) en/of geestelijke gezondheidszorg (GGZ) hebben recht op deze cliëntondersteuning. De leveringsvorm maakt niet uit: cliënten die gebruik maken van 24- uurs verblijf, van VPT, van MPT of PGB kunnen allemaal een beroep doen op cliëntondersteuning. Cliënten zonder Wlz-indicatie kunnen geen gebruik maken van deze door het zorgkantoor gefinancierde cliëntondersteuning. Zij kunnen wel een beroep doen op cliëntondersteuning onder de Wmo of Jeugdwet.
De vraag om cliëntondersteuning kan worden gesteld door de cliënt of diens wettelijk vertegenwoordiger.
Welke onafhankelijke cliëntondersteuning wordt vergoed door het zorgkantoor.
Voor 2015 zijn uitsluitend bestaande grote partijen door de zorgkantoren gecontracteerd. Dus wordt de cliëntondersteuning uitsluitend vergoed wanneer deze wordt gegeven door:
- Zorgbelang voor de V&V
- MEE voor de GZ
- PVP (patiënt vertrouwenspersonen) of Platform GGZ voor GGZ
Deze organisaties mogen de cliëntondersteuning niet in onder aanneming uitbesteden. Als ze het dus te druk krijgen met de cliëntondersteuning mogen ze zich niet laten helpen door andere partijen, maar zal er sprake zijn van langere wachttijden of wordt de cliënt niet ondersteund.
Cliëntondersteuning door de zorgverzekeraar
Behalve zorgkantoren vergoeden steeds meer zorgverzekeraars cliënt- en mantelzorgondersteuning door een mantelzorgmakelaar in de aanvullende verzekering. In de meeste gevallen wordt de mantelzorgmakelaar alleen vergoed als vooraf contact is opgenomen met de zorgverzekeraar, en deze ook toestemming heeft gegeven om de mantelzorgmakelaar in te zetten. Ook is er altijd sprake van een maximum aan de vergoeding. Deze verschilt vaak per aanvullende verzekering.
In 2015 vergoeden de volgende zorgverzekeraars de mantelzorgmakelaar:
De Amersfoortse
Na toestemming van de afdeling Managed Care, tel. 033- 464 2881.
De ondernemersmodule: tot €300,- per kalenderjaar
CZ
Na toestemming van de afdeling Zorgadvies, tel. 013 – 594 9110 , vragen naar de afdeling “Zorg in brede zin”.
Energiek (Eno)
Energiek Plus: 80% tot maximaal € 250,- per kalenderjaar
Energiek Top: 80% tot maximaal € 350,- per kalenderjaar
HollandZorg (Eno)
HollandZorg Plus: 80% tot maximaal € 250,- per kalenderjaar
HollandZorg Top: 80% tot maximaal € 350,- per kalenderjaar
IAK Verzekeringen (VGZ)
Na toestemming van de afdeling Zorgadvies- en bemiddeling: 040 -261 88 88
Extra Compleet: tot € 250,- per kalenderjaar
Extra Compleet Comfort: tot € 500,- per kalenderjaar
Comfort Plus (2015): tot € 750,- per kalenderjaar
IZA Cura (VGZ via Turien&Co)
Na toestemming van de afdeling Zorgadvies- en bemiddeling: 088 – 131 1614
Rotterdampakket (Capelle a/d IJssel): 6 uur p.p. per kalenderjaar.
Rotterdampakket (Rotterdam): 6 uur p.p. per kalenderjaar.
IZA gezondsamen (VGZ)
Na toestemming van de afdeling Zorgadvies- en bemiddeling: 088 – 131 1614
Classic Comfort (2015): € 750,- per kalenderjaar
IZZ (VGZ)
Na toestemming van de afdeling Zorgadvies- en bemiddeling: 088 – 131 1612
IZZ Zorg voor de zorg tot € 500,- per kalenderjaar
IZZ Zorg voor de zorg – Extra 1 tot € 500,- per kalenderjaar
IZZ Zorg voor de zorg – Extra 2 tot € 500,- per kalenderjaar
IZZ Zorg voor de zorg – Extra 3 tot € 500,- per kalenderjaar
Menzis (Ook collectieven en PMA)
Na toestemming van Menzis Zorgadviseur: 088 – 2224242
AV OMS (oud medewrk Spoorwegen: tot € 350,- per twee kalenderjaren
Collectief Ahold aanvullend 2 en 3: tot € 350,- per twee kalenderjaren.
Extra Verzorgd 2 en 3: tot € 350,- per twee kalenderjaren
FNV Zorg 2, 3, 4: tot € 350,- per twee kalenderjaren
FNV Zorg en Tand: tot € 350,- per twee kalenderjaren
GarantVerzorgd 2 en 3: tot € 350,- per twee kalenderjaren.
PMA ExtraVerzorgd 2 en 3: tot € 350,- per twee kalenderjaren
ZorgPlus 2, 3 en 4: tot €350,- per twee kalenderjaren
Zorgverzorgd 2 en 3: tot € 350,- per twee kalenderjaren
Nedasco (VGZ)
Na toestemming van de afdeling Zorgadvies- en bemiddeling: 088 – 131 1611
Beperkt aanvullende verzekering: tot € 250,- per kalenderjaar
Uitgebreide aanvullende verzekering: tot € 500,- per kalenderjaar
Plus aanvullende verzekering: tot € 750,- per kalenderjaar.
Fit Vrij Pakket (2015): onderdeel van het totaal zorgtegoed tot € 1.000,- per kalenderjaar.
Gezin Pakket (2015): tot € 500,- per kalenderjaar
Vitaal Pakket (2015): tot € 750,- per kalenderjaar
VGZ aanvullend Goed (2015) tot € 250,- per kalenderjaar
VGZ aanvullend Beter (2015) tot € 500,- per kalenderjaar
VGZ aanvullend Best (2015) tot € 750,- per kalenderjaar
Salland + Salland Zorgdirect (Eno)
Salland Plus 80% tot maximaal € 250,- per kalenderjaar
Salland Top 80% tot maximaal € 350,- per kalenderjaar
Turien Co (VGZ)
Na toestemming van de afdeling
Verzekerden kunnen bellen met tel. 072 – 5181181
Zorgverleners: bellen met tel. 072 5181998 of mailen naar:
VGZ aanvullend Goed (2015) tot € 250,- per kalenderjaar
VGZ aanvullend Beter (2015) tot € 500,- per kalenderjaar
VGZ aanvullend Best (2015) tot € 750,- per kalenderjaar
Turien – Gezin Pakket (2015) tot € 500,- per kalenderjaar
Turien – Vitaal Pakket (2015): tot € 750,- per kalenderjaar
Turien – Fit Vrij Pakket (2015): onderdeel van het totaal zorgtegoed tot €1.000,- per kalenderjaar.
United Consumers (collectief van VGZ)
Na toestemming van de afdeling Zorgadvies- en bemiddeling: 088 – 131 1611
VGZ aanvullend Goed (2015) tot € 250,- per kalenderjaar
VGZ aanvullend Beter (2015) tot € 500,- per kalenderjaar.
VGZ aanvullend Best (2015) tot € 750,- per kalenderjaar.
Gezin Pakket (2015) tot € 500,- per kalenderjaar.
Vitaal Pakket (2015) tot € 750,- per kalenderjaar.
Fit Vrij Pakket (2015) onderdeel van het totaal zorgtegoed tot €1.000,- per kalenderjaar.
Univé (Inclusief Zorgzaam Verzekerd en SZVK)
Na toestemming van de afdeling Zorgadvies- en bemiddeling: 088 – 131 1617
Extra Zorg polis Goed (2015) tot € 250,- per kalenderjaar
Extra Zorg polis Beter (2015) tot € 500,- per kalenderjaar.
Extra Zorg polis Best (2015) tot € 750,- per kalenderjaar.
Ster 2 t/m 5 (Zorgzaam verzekerd) tot € 500,- per kalenderjaar.
Gezin Pakket (2015) tot € 500,- per kalenderjaar.
Vitaal Pakket (2015) tot € 750,- per kalenderjaar.
Fit Vrij Pakket (2015) onderdeel van het totaal zorgtegoed tot €1.000,- per kalenderjaar.
Univé ZEKUR
Extra ZEKUR Zorg (inclusief tandarts) (2015) tot € 250,- per kalenderjaar: budget voor mantelzorgmakelaar en ronald mcdonald en logeerhuizen samen
VGZ
Na toestemming van de afdeling Zorgadvies- en bemiddeling: 088 – 131 1611
VGZ aanvullend Goed (2015) tot € 250,- per kalenderjaar
VGZ aanvullend Beter (2015) tot € 500,- per kalenderjaar.
VGZ aanvullend Best (2015) . tot € 750,- per kalenderjaar.
Gezin Pakket (2015) tot € 500,- per kalenderjaar.
Vitaal Pakket (2015) tot € 750,- per kalenderjaar.
Fit Vrij Pakket (2015) onderdeel van het totaal zorgtegoed : € 1.000,- per kalenderjaar.
Zilveren Kruis Collectief Unie KBO (Katholieke Ouderen Bond)
Extra Aanvullend 50 Plus* tot € 250,- 1x per verzekeringsduur (!!!)
* Standaard aanvulling bij de Basis Plus module of Aanvullend 1, 2, 3 of 4 sterren
De vermelde vergoedingen zijn steeds het maximale bedrag per kalenderjaar , tenzij anders vermeld. Informeer altijd eerst bij uw verzekering. Aan de informatie op deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend. Mocht er, ondanks onze uiterste inspanning om fouten te vermijden, toch een onjuistheid staan, wilt u dan hierover contact met ons opnemen? Hartelijk dank!