De rek is eruit.
Dat is wat veel mantelzorgers mij vertellen. Ze hebben gezorgd zo lang ze konden. Alles alleen opgeknapt. Hun hobby’s opgegeven. Sociale contacten verwaarloosd. Zichzelf opzij gezet. En uiteindelijk, toen het echt niet anders kon, hulp gevraagd.
Bij de gemeente bijvoorbeeld.
Die doet dan onderzoek. Of hulp wel nodig is.
Hoe dat kan uitpakken zie je in dit filmpje:
Je denkt misschien dat dit een uitzondering is?
Ik ken talloze voorbeelden van mantelzorgers van mensen die een herseninfarct hebben gehad of vanuit een andere oorzaak een zorgbehoefte hebben.
Die na jaren tobben eindelijk genoeg moed verzameld hebben om “respijtzorg” aan te vragen.
Omdat de rek er uit is.
Zodat zij zelf, als mantelzorgers even vrijaf kunnen hebben.
Of naast hun zorgtaken minder kunnen gaan werken buiten de deur, met betaling uit een pgb als compensatie voor de inkomstenderving.
Ook heb ik bij heel veel keukentafelgesprekken gezeten, als cliëntondersteuner of als mantelzorgmakelaar. De standaard, weinig empathische opstelling van wmo-medewerkers is stuitend. En, zoals Marco in het filmpje aangeeft: vaak ronduit vernederend.
Gek genoeg vond ik ook nog een krantenartikel uit januari 2015, met als titel: keukentafelgesprek is zeer vernederend…
Er is niet veel veranderd.
De machtspositie van gemeente en zorgverzekeringen bij het toekennen van noodzakelijke aanvullende zorg is beangstigend. Jonge (meestal) vrouwen zonder de minste levenservaring, vers van het HBO, vertellen oudere mensen, die vaak al jaren tobben met verminderde krachten en toenemende zorgbehoefte dat ze het zelf moeten regelen. Geen enkel oog voor draaglast in verhouding tot draagkracht. Geen enkel oog voor de intensiteit van de zorg. Geen enkel oog voor de slopende invloed van jaren lang jezelf op de tweede plaats stellen.
Of nog erger: er wordt gesuggereerd dat “je laten betalen uit een pgb” een vorm van fraude is. Of misbruik. Of beide.
Als cliëntondersteuner/mantelzorgmakelaar help ik zorgvragers en mantelzorgers bij het voorbereiden van het “keukentafel”gesprek. Ik zorg dat er een persoonlijk plan ligt. In het gesprek zelf kan ik de aandacht vestigen op aspecten van de mantelzorg die anders onderbelicht of zelfs onbesproken blijven. Ik hoor vaak het argument “gebruikelijke zorg” gebruiken, om de zorgbehoefte te bagatelliseren. En de mantelzorger het idee aan te praten dat het “normaal” is om jarenlang intensief voor een ander te zorgen.
Goed dat MantelzorgNL dit filmpje online zette. En hulde voor deze dappere mantelzorger, die het verhaal durfde vertellen.
Wil je zelf gebruik maken van de mantelzorgmakelaar van Familycare Support? Neem dan contact op via het contact formulier of bel 0640452425.